Papers

In press

- Ayala-Altamirano, C. y Molina, M. (in press). Fourth-graders’ justifications in early algebra tasks involving a functional relationship. Educational Studies in Mathematics.

- Pinto, E. y Cañadas, M.C. (in press). Generalizations of third and fifth graders within a functional approach to early algebra. Mathematics Education Research Journal, https://doi.org/10.1007/s13394-019-00300-2. Access to the document

2021

- Torres, M. D., Cañadas, M. C. y Moreno, A. (2021). Estructuras en las formas directa e inversa de una función por estudiantes de 7-8 años. Uniciencia, 35(2), 1-16. http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-2.16  [Access to the Document

- Torres, M. C., Moreno, A. y Cañadas, M. C. (2021). Generalization process by second grade students. Mathematics, 9,1109. https://doi.org/10.3390/math9101109 [Access to the Document ]

2020

- Ayala-Altamirano, C. y Molina, M. (2020). Meanings attributed to letters in functional contexts by primary school students. International Journal of Science and Mathematics Education. 18(7), 1271–1291. Access to the document

- Hidalgo-Moncada, D. y Cañadas, M. C. (2020). Intervenciones en el trabajo con una tarea de generalización que involucra las formas directa e inversa de una función en sexto de primaria. PNA, 14(3), 204-225. Access to the document

- Ramírez, R., Brizuela, B. M. y Ayala-Altamirano, C. (2020). Word problems associated with the use of functional strategies among grade 4 students. Mathematics Education Research Journal, 33(1), 1-25. https://doi.org/10.1007/s13394-020-00346-7 . [Access to the document ]

- Ramírez, R., Brizuela, B. y Blanton, M. (2020). Kindergarten and first-grade students´ understandings and representations of arithmetic properties. Early Childhood Education Journal. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01123-8. [Access to the document]

2019

- Ureña, J., Ramírez, R. y Molina, M. (2019). Representations of the generalization of a functional relationship and the relation with the interviewer’s mediation. Infancia y Aprendizaje/Journal for the Study of Education and Development 42(3), 1-21.https://doi.org/10.1080/02103702.2019.1604020.  Access to the document

2018

- Cañadas, M. C., Molina, M. y del Río, A. (2018). Meanings Given to Algebraic Symbolism in Problem Posing. Educational Studies in Mathematics, 98, 19-37. Access to the document

- Morales, R., Cañadas, M. C., Brizuela, B. M. y Gómez, P. (2018). Relaciones funcionales y estrategias de alumnos de primero de Educación Primaria en un contexto funcional. Enseñanza de las Ciencias, 36(3), 59-78.  https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2472. Access to the document

- Pinto, E. y Cañadas, M. C. (2018). Generalization in fifth graders within a functional approach. PNA, 12(3), 173-184. Access to the document 1Access to the document 2

- Ramírez, R., y Cañadas, M. (2018). Nominación y atención del talento matemático por parte del docente. UNO, 79, 23-30. ISSN 1133-9853. Access to the document.

2017

- Castro, E., Cañadas, M. C. y Molina, M. (2017). Pensamiento funcional mostrado por estudiantes de Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia,
6
(2), 1-13. Access to the document .

- Fernández-Millán, E. y Molina, M. (2017). Secondary students’ implicit conceptual knowledge of algebraic symbolism. An exploratory study through problem posing. Mathematics Education, 12(9), 799-826. Access to the document.

- Molina, M., Rodríguez-Domingo, S., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2017). Secondary School Students’ Errors in the Translation of Algebraic Statements. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(6), 1137-1156. Access to the document

- Morales, R., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2017). Generación y continuación de patrones por dos alumnas de 6-7 años en tareas de seriaciones. PNA, 11(4), 233-252. Access to the document

2016

- Cañadas, M. C. Brizuela, B. y Blanton, M. (2016).Second graders articulating ideas about linear functional relationships. The Journal of Mathematical Behavior, 41, 87-103 . Access to the document.

- Fernández-Millán E. y Molina, M. (2016). Indagación en el conocimiento conceptual del simbolismo algebraico de estudiantes de secundaria mediante la invención de problemas. Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 53-71. Access to the document.
 

2015

- Rodríguez-Domingo, S., Molina, M., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2015). Errores en la traducción de enunciados algebraicos entre los sistemas de representación simbólico y verbal. PNA, 9(4), 273-293. Access to the document.