- Torres, M. D., Cañadas, M. C. y Moreno, A. (2024). Structure recognition and generalization by second-graders in direct and inverse forms of a linear function. Mathematical Thinking and Learning, 1-19. Acceso al documento
- Anglada, M. L., Fuentes, S. y Cañadas, M. C. (2023). Desarrollo del sentido algebraico en Educación Infantil a través de tareas con patrones. Epsilon, 113, 9-19. Acceso al documento
-Magina, S. y Molina, M. (2023). Enfoque funcional del early algebra en las aulas brasileñas: ¿De dónde partimos? Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática — RIPEM 13(4), 1-17. Acceso al documento
-Narváez, R. y Cañadas. M. C. (2023). Mediaciones realizadas a estudiantes de segundo de primaria en una tarea de generalización. PNA, 17(3), 239-264. Acceso al documento
- Pinto, E., Ayala-Altamirano, C., Molina, M. y Cañadas, M. C. (2023). Desarrollo del pensamiento algebraico a través de la justificación en educación primaria. Enseñanza de las Ciencias, 41(1), 149-173. Acceso al documento
- Torres, M. D., Moreno, A., Vergel, R. y Cañadas, M. C. (2023). The evolution from "I think it plus three" towards "I think it is always plus three." Transition from arithmetic generalization to algebraic generalization. International Journal of Science and Mathematics Education.Acceso al documento
- Ureña, J., Ramírez, R., Cañadas, M. y Molina, M. (2023) Generalization: Strategies and Representations used by Sixth to Eighth graders in a Functional Context. Mathematics Education Research Journal, 1-27. Acceso al documento
- Ayala-Altamirano, C., Molina, M. y Ambrose, R. (2022). Fourth graders expression of the general case. ZDM – Mathematics Education, 54(6), 1377–1392. Acceso al documento
- Ayala-Altamirano, C., Pinto, E., Molina, M. y Cañadas, M.C. (2022). Interacting with Indeterminate Quantities through Arithmetic Word Problems: Tasks to Promote Algebraic Thinking at Elementary School. Mathematics 10(1), 2229. https://doi.org/10.3390/math10132229
- Cardona, C., Ramírez, R. y Cañadas, M.C. (2022). Adaptación de tareas para detectar el talento matemático en personas con discapacidad visual basada en el análisis de las habilidades de visualización y la generalización. Revista Brasileira de Educação Especial, 28, 507-526. Acceso al documento
- Castro, E., Cañadas, M. C., Molina, M. y Rodríguez-Domingo, S. (2022). Difficulties in semantically congruent translation of verbally and symbolically represented algebraic statements. Educational Studies in Mathematics, 109, 593-609. Acceso al documento
- Castro-Rodríguez, E., Ferreira, M., Montoro, A. B., Ruiz-Hidalgo, J. F. (2022). Meanings Expressed by Primary Schoolchildren When Solving a Partitioning Task. Mathematics,10(8),1339. Acceso al documento
-Goñi, J., Cañadas, M. C. y Polo, I. (2022). Generalisation in students with autism spectrum disorder: an exploratory study of strategies. ZDM–Mathematics Education, 54, 1333-1347. Acceso al documento
- Pinto, E., Cañadas, M. C. y Moreno, A. (2022). Functional relationships evidenced and representations used by third graders within a functional approach to early algebra. International Journal of Science and Mathematics Education, 20, 1183-1202. Acceso al documento
- Ramírez, R., Brizuela, B.M. y Ayala-Altamirano, C. (2022). Word problems associated with the use of functional strategies among grade 4 students. Mathematics Education Research Journal, 33(1), 1-25,Acceso al documento
- Ramírez, R., Cañadas, M.C. y Damián, A. (2022). Structures and representations used by 6th graders when working with quadratic functions. ZDM - Mathematics Education, 54, 1393-1406. Acceso al documento
-Ramírez-Uclés, R., Ruiz-Hidalgo, J.F. (2022). Reasoning, Representing, and Generalizing in Geometric Proof Problems among 8th Grade Talented Students. Mathematics, 10, 789, 1-21. Acceso al documento
- Torres, M.D., Brizuela, B.M., Cañadas, M.C., Moreno, A. (2022). Introducing Tables to Second-Grade Elementary Students in an Algebraic Thinking Context. Mathematics, 10, 56. Acceso al documento
- Torres, M. D., Cañadas, M. C. y Moreno, A. (2022). Pensamiento funcional de estudiantes de 2º de primaria: estructuras y representaciones. PNA, 16(3), 215-236. Acceso al documento
- Ureña, J., Ramírez, R., Cañadas, M. C. y Molina, M. (2022). Generalization strategies and representations used by final-year elementary school students. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. Acceso al documento
- Adamuz-Povedano, N., Fernández-Ahumada, E., García-Pérez, T., Montejo-Gámez, J. (2021). Developing Number Sense: An Approach to Initiate Algebraic Thinking in Primary Education, Mathematics, 9(5), 518. Acceso al documento
- Ayala-Altamirano, C. y Molina, M. (2021). Fourth-graders’ justifications in early algebra tasks involving a functional relationship. Educational Studies in Mathematics, 107 (2), 359-382. 10.1007/s10649-021-10036-1
- Ayala-Altamirano, C., Pinto, E. (2021). Álgebra más allá de letras y números: Oportunidades para desarrollar el pensamiento algebraico en la Educación Primaria. Revista Tangram, 4(4), 2595-0967. http://funes.uniandes.edu.co/27085/1/Pinto2021Álgebra.pdf
- Ayala-Altamirano, C. y Molina, M. (2021). El proceso de generalización y la generalización en acto. Un estudio de casos. PNA, 15(3), 211-241. Acceso al documento
- Molina, M. y Castro E. (2021). Third grade students’ use of relational thinking. Mathematics, 9(2), 187. Acceso al documento.
- Pinto, E. y Cañadas, M. C. (2021). Generalizations of third and fifth graders within a functional approach to early algebra. Mathematics Education Research Journal, 33, 113-134. Acceso al documento
- Reyes-Escobar, M., y Moreno A. (2021) El conocimiento didáctico en evaluación docente hacia la enseñanza de ecuaciones. RIDEME 18 (3), 57-62 Acceso al documento
- Torres, M. D., Cañadas, M. C. y Moreno, A. (2021). Estructuras en las formas directa e inversa de una función por estudiantes de 7-8 años. Uniciencia, 35(2), 1-16. http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-2.16 [Acceso al Documento]
- Torres, M. C., Moreno, A. y Cañadas, M. C. (2021). Generalization process by second grade students. Mathematics, 9,1109. https://doi.org/10.3390/math9101109 [Acceso al Documento].
- Ayala-Altamirano, C. y Molina, M. (2020). Meanings attributed to letters in functional contexts by primary school students. International Journal of Science and Mathematics Education. 18(7), 1271–1291. [Acceso al documento]
- Hidalgo-Moncada, D. y Cañadas, M. C. (2020). Intervenciones en el trabajo con una tarea de generalización que involucra las formas directa e inversa de una función en sexto de primaria. PNA, 14(3), 204-225. [Acceso al documento]
- Ramírez, R., Brizuela, B. M. y Ayala-Altamirano, C. (2020). Word problems associated with the use of functional strategies among grade 4 students. Mathematics Education Research Journal, 33(1), 1-25. https://doi.org/10.1007/s13394-020-00346-7 . [Acceso al documento ]
- Ramírez, R., Brizuela, B. y Blanton, M. (2020). Kindergarten and first-grade students´ understandings and representations of arithmetic properties. Early Childhood Education Journal. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01123-8 . [Acceso al documento ]
- Ureña, J., Ramírez, R. y Molina, M. (2019). Representations of the generalization of a functional relationship and the relation with the interviewer’s mediation. Infancia y Aprendizaje/Journal for the Study of Education and Development 42(3), 1-21. https://doi.org/10.1080/02103702.2019.1604020. Acceso al documento
- Cañadas, M. C., Molina, M. y del Río, A. (2018). Meanings Given to Algebraic Symbolism in Problem Posing. Educational Studies in Mathematics, 98, 19-37. Acceso al documento
- Morales, R., Cañadas, M. C., Brizuela, B. M. y Gómez, P. (2018). Relaciones funcionales y estrategias de alumnos de primero de Educación Primaria en un contexto funcional. Enseñanza de las Ciencias, 36(3), 59-78. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2472 . Acceso al documento
- Pinto, E. y Cañadas, M. C. (2018). Generalization in fifth graders within a functional approach. PNA, 12(3), 173-184. Acceso al documento 1 . Acceso al documento 2
- Ramírez, R., y Cañadas, M. (2018). Nominación y atención del talento matemático por parte del docente. UNO, 79, 23-30. ISSN 1133-9853. Acceso al documento.
- Castro, E., Cañadas, M. C. y Molina, M. (2017). Pensamiento funcional mostrado por estudiantes de Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia,
6(2), 1-13. Acceso al documento .
- Fernández-Millán, E. y Molina, M. (2017). Secondary students’ implicit conceptual knowledge of algebraic symbolism. An exploratory study through problem posing. Mathematics Education, 12(9), 799-826. Acceso al documento.
- Molina, M., Rodríguez-Domingo, S., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2017). Secondary School Students’ Errors in the Translation of Algebraic Statements. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(6), 1137-1156. Acceso al documento
- Morales, R., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2017). Generación y continuación de patrones por dos alumnas de 6-7 años en tareas de seriaciones. PNA, 11(4), 233-252. Acceso al documento
- Cañadas, M. C. Brizuela, B. y Blanton, M. (2016).Second graders articulating ideas about linear functional relationships. The Journal of Mathematical Behavior, 41, 87-103 . Acceso al documento.
- Fernández-Millán E. y Molina, M. (2016). Indagación en el conocimiento conceptual del simbolismo algebraico de estudiantes de secundaria mediante la invención de problemas. Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 53-71. Acceso al documento.
- González, F., Castro-Rodríguez, E. y Castro, E. (2016). Interpretación de diagramas de comparación multiplicativa por estudiantes de secundaria. PNA, 10(4), 280-306. Acceso al documento
- Rodríguez-Domingo, S., Molina, M., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2015). Errores en la traducción de enunciados algebraicos entre los sistemas de representación simbólico y verbal. PNA, 9(4), 273-293. Acceso al documento.